Recenzie Tata bogat, tata sarac. Educatia financiara in familie - Editia a V-a de Robert T. Kiyosaki

Autor: Robert T. Kiyosaki Data recenziei: 2022-03-30

„Învață, ia note mari, străduiește-te să iei premiul întâi cu coroniță, intră la facultate și, cel mai important, cumpără-ți o casă.” Acestea sunt câteva dintre îndemnurile pe care le primim nu doar de la părinții noștri, ci și din partea societății, în general. Ne petrecem aproximativ 12 ani de zile în școală, încă 3 sau 4 în facultate, urmând să muncim doar pentru a ne achita facturile. Nimeni însă nu ne învață cum funcționează banii, dar, mai ales, cum am putea să-i facem să lucreze pentru noi.

Dacă și tu ești în situația în care simți că banii îți fug din mână imediat ce încasezi salariul, atunci Tată bogat, tată sărac este pentru tine! Robert Kiyosaki, autorul cărții a simțit pe propria-i piele ce înseamnă să nu investești corect și de ce este importantă educația financiară. Crescut de un tată care a mers toată viața pe căile tradiționale, a simțit că nu face progrese, astfel, și-a găsit modelul în tatăl unui coleg de clasă, care a abandonat școala la 13 ani, dar a știut să investească inteligent. Poate această carte ți se pare incomodă, deoarece îți arată exact unde greșești și ce anume te face să rămâi la un nivel mediocru, dar, pe termen lung, te poate ajuta să atingi performanțele pe care ți le dorești.

Tată bogat, tată sărac a fost publicată inițial în 1997, iar, imediat, a devenit o lectură obligatorie pentru orice persoană interesată de investiții, bani și economie globală. Este incredibil cum o carte publicată atât de mult timp este încă actuală, fiind considerată „Biblia” antreprenorilor. A fost tradusă în nenumărate limbi și vândută peste tot în lume, ocupând primul loc în topul cărților de educație financiară. Adesea, ne-am obișnuit să ne ghidăm după binecunoscuta zicală americană, Work hard, play hard (Muncește mult și culege roadele), însă Robert Kiyosaki ne învață exact opusul, Work smarter, not harder (Lucrează inteligent, nu neaparat mai mult). Astfel, principala lecție este să nu facem din bani un scop, dar să îi privim ca pe o resursă importantă pentru investiții. De asemenea, Kiyosaki distruge mitul conform căruia bogații se nasc bogați, și, contrar credințelor tradiționale, explică de ce locuința nu reprezintă un atu. Majoritatea oamenilor au un singur scop în viață: să muncească până le sar capacele pentru a-și cumpăra o casă și, mai rău, să-și facă credit pentru ea. Astfel, visăm la casa ideală, ne dorim un spațiu imens, dar nu realizăm faptul că o locuință mai mare presupune și mai multe cheltuieli. Așadar, dacă ți-ai pus toate speranțele într-o casă, s-ar putea să te convingi pe parcurs că nu este cea mai înțeleaptă idee.

O altă lecție importantă este Munciți ca să învățați, nu munciți pentru bani. Probabil ai mai auzit sintagma Knowledge is power, iar Kiyosaki confirmă acest lucru! Toată viață învățăm, iar fiecare curs sau specializare reprezintă un avantaj în dezvoltarea noastră. Greșeala oamenilor mediocri este că se opresc din învățat. Consideră că facultatea a fost de ajuns, când, tocmai acea parte de educație formală este absolut inutilă. Astfel, s-ar putea să te trezești undeva, la mijlocul carierei că, de fapt, îți lipsesc anumite cunoștințe și „șmecherii.” Robert Kiyosaki dă exemplul unei scriitoare căreia i-a recomandat să meargă la niște cursuri de vânzări și marketing. Deranjată inițial de atitudinea lui Kiyosaki, îi spune că nu are nevoie de „cursuri pentru vânzători”, deoarece ea este un om de cultură. Însă, a doua zi, a realizat că orice proiect are nevoie de o strategie pentru a genera vânzări. Altfel, procesul creativ este în zadar.

O carte care te scoate din sărite, dar, care, pe parcurs te face îți conștientizezi greșelile și să ieși din mentalitatea omului banal. Odată ce o vei citi, te vei mai gândi încă o dată dacă este absolut imperios să îți cumperi o casă mai mare sau dacă distracțiile de weekend îți aduc, într-adevăr, vreo satisfacție, în afară de cea imediată.