Recenzie Poezii si vorbe-n vant de Horatiu Malaele

Autor: Horatiu Malaele Data recenziei: 2022-03-16

Cum am putea să-l descriem pe Horațiu Mălăele? O nebunie de om în adevăratul sens al cuvântului! Fie că pășește pe scenă sau pe trecerea de pietoni, nu are cum să treacă neobservat! Și, nu, nu doar pentru că este persoană publică, ci pentru că este un alt personaj în fiecare zi. Așa cum l-a descris Dan C. Mihăilescu, Horațiu „este un as al croșetării de impulsuri contrarii. Dai să râzi, dar te împiedici de-un rictus. Crezi c-ai prins miezul poantei, dar te agasează ori te nelinişteşte o grimasă, o coborâre complice a glasului. Te înfioară sonoritatea agresivă a unei replici „definitive”, dar imediat eşti anesteziat de-o şoaptă perfid-conspirativă.”

Așa este și volumul său, Poezii și vorbe-n vânt – o nebunie de carte care te trece prin toate stările posibile: de la râs isteric, la autoironie, ca în final, să realizezi că și tu ești actor în cea mai lungă piesă de teatru, anume viața. Atunci când crezi că Mălăele se pregătește să spună ceva serios și profund, te lovește cu un sarcasm și cinism cum numai el știe. Astfel, este, cu siguranță, autorul care reînvie spiritul ludic al postmodernismului. Cum luciditatea duce la prea multă dramă, Horațiu te invită, mai pe românește, „să faci mișto de viață”, să iei fiecare eveniment așa cum este el, fără prea multe complicații. Chiar dacă nu ești un simpatizant al genului liric, nu ai cum să lași din mână Poezii și vorbe-n vânt. Când vrei s-o pui jos, dai de un citat care te face să râzi cu gura până la urechi și, care, cu siguranță își va găsi locul într-unul din story-urile tale pe Instagram.

O carte-album pe care o citești în câteva minute, poeziile și „vorbele-n vânt” alternând cu micile caricaturi ale lui Horațiu Mălăele. Sunt poezioare și vorbe de duh uneori romantice, alteori haioase, dar întotdeauna cu un mic schepsis, ceea ce le dă și o oarecare dimensiune sapiențială. Astfel, Horațiu îți demonstrează că nu ai nevoie de multe cuvinte pentru a aduce cuiva zâmbetul pe buze. Scurt și la obiect, te cucerește prin stilul lui hazliu și te face să ți-l imaginezi în fața ta, pe scenă, interpretând un monolog din Cehov.

Horațiu Mălăele este acel artist polivalent care poate face artă din orice. Actor, regizor, desenator, globetrotter și familist, și-a dorit să își facă vocea auzită și în scris. „Când scrii te descoperi pe tine, eşti mult mai tu, pentru că ai şi posibilitatea selectivă, să zici că nu, e mai bine aşa. Eşti ca un pictor care ştie complementaritatea culorii şi e bine ca din prima să pună o pată de culoare. Dar nu, el o testează de şase ori, până zice aşa, tabloul ăsta e al lui, tabloul ăsta se numeşte Baba sau Van Gogh şi asta este perso­nalitatea lui. Altfel, dacă ar face-o din prima, s-ar putea să deseneze ca nea Guţă din colţ, care deschide pictură de gang. Da, evident, n-ar mai fi el.” – Horațiu Mălăele

Atunci când ai o zi mai proastă, tot ce trebuie să faci este să deschizi Poezii și vorbe-n vânt, iar zâmbetul îți va reveni instant. O carte care îți prezintă cu umor tot ceea ce trăiești în cotidian.

Am obosit să nu fac nimic. Îmi trebuie un concediu.

Nu te bagi într-o afacere cu veceuri când oamenii n-au ce mânca.

Îndulcește-ți viața, dar fă în așa fel încât valoarea glicemică să rămână cuprinsă între 72 și 108 mg/dL!