Recenzie Pacienta tăcută de Alex Michaelides

Autor: Alex Michaelides Data recenziei: 2022-04-08

O crimă odioasă, o femeie captivă în propria minte și un terapeut obsedat să îi descopere secretele și să o trateze. Ce poate fi mai captivant de atât? Am putea spune că Pacienta tăcută este un alt thriller psihologic, dar este mai mult decât atât! Mai degrabă, este o explorare amănunțită a psihicului uman. Deși este autor debutant, Alex Michaelides te cucerește pur și simplu prin suspansul, misterul și linia fină dintre patologic și normalitate. Atunci când citești această carte, ai impresia că vezi creierul uman sub lupă, dar mai mult de atât, înțelegi cum se produc traumele și, cum de-a lungul timpului, se întorc ca un bumerang la cel mai mic stimul exterior.

Un roman cutremurător, care, pe lângă filonul polițist, te întoarce la tragedia greacă și la rolul insignifiant al femeilor în societate în comparație cu cel al bărbaților. Pe măsură ce citești, simți că empatizezi cu Alicia Berenson a cărei unică dorință este să aibă un soț fidel. Astfel, Pacienta tăcută răspunde la o altă întrebare care a măcinat societatea din cele mai vechi timpuri: de ce sunt bărbații îndreptățiți să aibă aventuri, iar femeile nu? O carte năucitoare care îți dezvăluie complexitatea feminină, dar și modul în care poate evolua o persoană: de la victimă, la criminal, iar în final, la eroină. Misterioasa „pacientă tăcută” este nimeni alta decât Alicia Berenson, o renumită pictoriță căsătorită cu un celebru fotograf din industria modei. Locuiește într-o vilă imensă, cu ferestre mari și vedere la una dintre cele mai cosmopolite zone ale Londrei. Într-o seară, soțul ei, Gabriel se întoarce foarte târziu acasă, iar Alicia își dă seama că acesta are o aventură cu cineva. Fără nicio urmă de regret, îl împușcă de cinci ori în față, iar din acel moment nu mai scoate un cuvânt. Refuzul ei de a vorbi transformă o crimă domestică într-un caz de mare amploare, al cărui mister zguduie opinia publică, stârnind notorietatea Aliciei. Brusc, picturile ei sunt vândute la prețuri exorbitante, în timp ce ea, „pacienta tăcută” este ținută departe de reflectoare, într-o unitate psihiatrică din nordul Londrei.

Dar, cine este Theo Faber, acest misterios terapeut care încearcă din răsputeri să se ocupe de cazul Aliciei? Pe parcursul cărții, aflăm că Theo are mai multă legătură cu Alicia decât ne putem imagina. Dorința sa arzătoare de a o face să vorbească și de a dezlega scena uciderii lui Gabriel îl duce pe o cale întortocheată a propriei sale motivații – o căutare a adevărului care amenință să-l consume până în măduva oaselor. Astfel, măiestria lui Michaeliades nu vine neaparat din firul narativ, ci din modul sistematic în care sunt construite personajele. Pe măsură ce înaintezi în lectură, complexitatea personajelor te lovește în creștetul capului.

Dacă până acum nimeni nu înțelege de ce Alicia Berenson și-a ruinat viața perfectă, Theo Faber va descoperi niște amănunte care vor schimba parcursul anchetei. Întrucât Alicia nu scoate un cuvânt, lui Theo nu-i rămâne altceva decât să analizeze fiecare detaliu al expresiei faciale, dar mai ales, să descifreze semnificația tablourilor sale. Atât de enigmatică este Alicia, încât începe să semene cu un personaj mitic, astfel, autorul realizează o paralelă între „pacienta tăcută” și Alcestis, protagonista tragediei Euripide.

Aproape niciun scriitor nu a construit un personaj atât de fascinant. Alicia este precum un canvas alb: nu știi nimic concret despre ea, dar ajungi să o cunoști prin mărturiile celorlalți. Curând, Theo Faber va aduce lumină în acest caz, descoperind traumele din copilărie ale celebrei pictorițe. Pentru a afla mai multe detalii, Theo îi contactează verișorul. Astfel, află că un incident din copilărie îi umbrise existența Aliciei. La scurt timp după ce mama Aliciei s-a sinucis, sub influența șocului, tatăl ei i-a spus că și-ar fi dorit ca Alicia să fi murit în locul mamei ei. Theo înțelege că acest eveniment a zdruncinat puternic psihicul Aliciei. De asemenea, în timpul unei ședințe de terapie, Alicia îi dă un jurnal în care povestește despre un bărbat mascat care intrase în casa ei în săptămânile dinaintea crimei. Și, supriză, bărbatul mascat este nimeni altul decât Theo Faber!

O răsturnare teribilă de situații la care cu siguranță nu te așteptai! Așadar, Theo a intră în casa Berenson pentru a-l confrunta pe Gabriel care avusese o aventură cu soția sa. Amenințându-l cu arma, îi dă posibilitatea să se salveze pe sine însuși sau pe soția sa. Pleacă fără să-l ucidă, însă acest eveniment îi declanșează Aliciei trauma din copilărie și, prin urmare, îl împușcă pe Gabriel. Cartea este plină și de alte surprize pe care le vei descoperi pe parcursul lecturii. Un adevărat Hitchcock care te ține cu sufletul la gură!