Recenzie Amândoi mor la sfârșit de Adam Silvera

Autor: Adam Silvera Data recenziei: 2021-12-29

Care ar fi primul lucru pe care l-ai face dacă ai mai avea de trăit fix 24 de ore? Ai sări cu parașuta, ai escalada Everestul sau ți-ai petrece ultima zi cu persoana iubită? De foarte multe ori, amânăm chiar și cele mai banale activități, cum ar fi să îi urăm cuiva la mulți ani sau să ne ridicăm analizele medicale. Trăim cu nădejdea că e și mâine o zi, când, de fapt, acea zi poate să nu mai vină niciodată. Amândoi mor la sfârșit este o carte emoționantă despre iubire și prietenie, dar nu în ultimul rând, despre puterea prezentului. Ți-ai imaginat vreodată cum ar fi să-ți găsești sufletul pereche, dar să ai la dispoziție o singură zi? O zi perfectă alături de acea persoană care să-ți simtă emoțiile ca și cum ar trăi în corpul tău? De ce nu ar putea oamenii să trăiască la fel în fiecare zi? Să se bucure unul de celălalt și să aprecieze tot ceea ce le oferă viața? Dacă ar fi să descriem romanul lui Adam Silvera printr-o piesă muzicală, aceea ar fi, cu siguranță, Love me like there’s no tomorrow.

Amândoi mor la sfârșit este povestea devastatoare a doi adolescenți care află că mai au de trăit o singură zi. Pe 5 septembrie 2017, emotivul Mateo Torrez primește un telefon de la Crainicii Morții și, pentru o secundă, crede că dispecera i-a încurcat numele. Din păcate, îl anunță cu nonșalanță că este următorul pe lista morții. În plan paralel, celălalt personaj, Rufus află că va muri, însă spre deosebire de Mateo, Rufus are alte preocupări în miez de noapte. Apelul îl surprinde bătându-l pe noul iubit al fostei sale prietene.

Crainicii Morții este o companie misterioasă, care, între miezul nopții și trei dimineața, anunță oamenii că vor avea un destin fatal. Un fel de Bucket List care nu îi cruță nici măcar pe cei tineri și inocenți. Amândoi mor la sfârșit este o alegorie zguduitoare a existenței umane. O carte care te va face să trăiești aici și acum!

Farmecul romanului vine tocmai din faptul că autorul nu explică bizarul situației. Adam Silvera te conduce într-un univers al absurdului, în care operatorul unei companii nu-ți mai anunță suspendarea curentului pentru neplata facturii, în schimb, îți spune fățiș că vei muri. De asemenea, ce-ai zice de o aplicație-minune care să-ți îngăduie să întâlnești un ultim prieten în ziua în care dai colțul?

Mateo și Rufus se cunosc prin intermediul aplicației Ultimul Prieten, o tehnologie care le oferă oamenilor posibilitatea de a-și petrece ziua alături de cineva care urmează să moară în aceeași zi. Doar că, această aplicație este renumită pentru multiplele cazuri de șantaj și manipulare. Din fericire, cei doi nu vor profita unul de celălalt și își vor petrece ultima zi într-un mod unic și emoționant. Timp de o zi, Mateo și Rufus vor face lucruri pe care nu le-au mai făcut, cum ar fi, să sară cu parașuta, dar, cel mai important, își împărtășesc traumele care le-au ruinat copilăria. Rufus îl însoțește pe Mateo la spital pentru a-și vizita tatăl aflat în comă, iar Mateo este empatic în timp ce Rufus se destăinuie cu privire pierderea sfâșietoare a părinților săi. Cu mult timp în urmă, părinții și sora lui Rufus pieriseră într-un tragic accident de mașină, el fiind singurul supraviețuitor. Toate aceste detalii triste îi apropie pe cei doi protagoniști, și, încet-încet, relația lor va deveni mai mult decât o prietenie.

Nu ai cum să rămâi indiferent atunci când citești Amândoi mor la sfârșit. Un roman despre acceptare, iubire și vindecare, te impresionează până la lacrimi și te pune în fața celor mai puternice emoții umane.

„Acum douăsprezece ore am primit telefonul prin care mi se zicea că o să mor astăzi. Așa cum îmi stă în fire, mi-am luat rămas-bun de la multe persoane deja: de la tata, de la prietena mea cea mai bună, de la fina mea, dar cel mai important rămas-bun este cel pe care i l-am spus Fostlui Mateo, pe care l-am lăsat în urmă, acasă, când eu și Ultimul meu Prieten am ieșit în lumea care ne va ucide. Rufus a făcut atât de multe pentru mine și eu sunt alături de el, să-l ajut pe el să-și înfrunte demonii – singura diferență e că noi nu putem să ne scoatem săbiile de foc sau crucile care țin loc și de shuriken, ca în romanele fantasy. Prezența lui m-a ajutat pe mine și poate și a mea o să-l ajute pe el să-și vindece rănile. Acum douăsprezece ore am primit un telefon prin care mi se zicea că o să mor astăzi și acum mă simt mai viu decât mă simțeam atunci.”

Amândoi mor la sfârșit este o carte-pansament pentru toate sufletele sensibile. O ficțiune pe care Adam Silvera a scris-o în dorința de a-și depăși propriile anxietăți. Într-un interviu, mărturisește că a încercat mereu să evite riscul, astfel, a amânat ani la rândul activități care i-ar fi putut pune viața în pericol, cum ar fi, zborul cu avionul. Romanul său excepțional ne dovedește că nu doar a reușit să-și învingă propriile temeri, ci a acceptat că unele lucruri se întâmplă pur și simplu, iar în viață este important să trăim ca și cum nu ar exista ziua de mâine.