Recenzie Turnul nebunilor de Andrzej Sapkowski

Autor: Andrzej Sapkowski Data recenziei: 2022-01-17

Dacă te-a încântat seria Witcher, atunci Turnul nebunilor este pentru tine! Andrzej Sapkowski îți propune o incursiune în Boemia secolului al-XV-lea, în plină epocă a Războaielor Husite. Un fantasy istoric, plin de sex, moarte, magie și nebunie, care te face să-ți recitești lecțiile de istorie medievală. Turnul nebunilor este primul volum din noua trilogie a autorului și promite scene captivante, noi alianțe, frății și personaje bine conturate. Scharley, Samson, Mâncătorul de Miere și Cornul Urban sunt doar câțiva dintre cei mai complecși și încântători eroi.

Spre deosebire de seriile anterioare, Turnul nebunilor este ușor diferit, deoarece evocă mai multe evenimente istorice, iar prologul anunță o lectură capricioasă, dar fascinantă. Așadar, ar fi bine să te „înarmezi” cu un dicționar român-latin și cu unul de termeni istorici!

Protagonistul Reinmar Bielawa, cunoscut și sub numele de Reynevan este un vraci, magician și, potrivit gurilor rele, un șarlatan. Prins în Cruciadele Boemiene, începe o aventură fierbinte cu Adèle de Stercza, o femeie măritată. Așa cum pentru Elena din Troia s-au măcelărit două popoare, și pentru Adèle se va vărsa mult sânge. Când dușmanii lui Reinmar realizează că nu îl pot prinde, îi asasinează fratele, fapt ce declanșează răzbunarea protagonistului. Reinmar va plăti scump pentru „fructul oprit”, căzând pradă multor atacuri. Spre disperarea prietenilor săi, va face o obsesie și pentru Nicolette, fata cu pielea albă, alături de care își va plănui fuga în Ungaria.

Amestecul de realism istoric și stil fantastic reprezintă marca scrierilor lui Andrzej Sapkowski. În timp ce evenimentele sunt puternic ancorate în realitatea politică și istorică a vremii, măiestria autorului rezultă tocmai din zugrăvirea unor personaje cu abilități ieșite din comun. De exemplu, Samson este o creatură supranaturală captivă într-un corp omenesc. Protagoniștii cărții îmbrățișează supranaturalul într-un mod credibil: prima dată cu scepticism, apoi cu frică, refuză să creadă ce se întâmplă, ca în final să accepte realitatea.

Vrăjitoria, legendele și creaturile magice se întrepătrund în mod frenetic, astfel încât nici cititorii, nici personajele nu apucă să proceseze ce se întâmplă. Când credeai că ai înțeles un fenomen supranatural, apare un altul mult mai complex. În același timp, magicul nu reprezintă elementul central al romanului, ci este mai degrabă un pretext de a evidenția naivitatea și imprudența protagonistului. În ciuda semnelor mistice care îi dau de înțeles că ar trebui să renunțe la ideile sale nebunești, Reinmar Bielawa refuză cu încăpățânare să dea ascultare celor din jur și se avântă în aventuri care îi vor pune viața în pericol.

Pasiunea lui Sapkowski pentru perioada medievală este evidentă, astfel, romanul include aspecte veridice ale epocii, cum ar fi Defenestrarea de la Praga sau personalități precum Johannes Gutenberg. Un fantasy istoric scris excelent, Turnul nebunilor te face să simți că faci parte din acțiune și că ești martorul celor mai dinamice evenimente istorice. Măiestria autorului rezultă, în primul rând, din munca titanică de documentare, dar și din talentul extraordinar de a zugrăvi un univers ficțional care te face să parcurgi frenetic pagină cu pagină.